FANDOM

ДСР

Други светски рат (1. септембар 1939. — 2. септембар 1945) био је најжешћи оружани сукоб у историји човечанства. Вођен је између два супростваљена блока: савеза фашистичких земаља, тј. Сила осовине, од којих су главне биле Италија, Немачка и Јапан, и земаља чланица Антифашистичке коалиције, познатије као Силе савезнице, предвођени Совјетским савезом, САД и Великом Британијом.

Други светски рат је догађај у коме је мобилисан највећи број људи: преко 100 милиона!

По неиким изворима Други светски рат предстваља највећи догађај који је изазвао човек, а последице овог великог рата, као и његове контраверзе присутне су и данас.

Сажетак - у наставку текста прочитајте и потпуни део Уреди

WW2Montage

Кратак преглед важнијих догађаја

Адолф Хитлер је 30. јанурара 1933. године успео да добије мандат за састављање владе и да постане немачки канцелар. Мандат за састављање владе Хитлеру је уручио ветеран из Првог светског рата Паул фон Хиндербург. Нирбеншки закони донети су 1935. године, по којима су Јеврејима одузета имовина и грађанска права — њима је правно озваничен постојећи антисемитизам. Прогон јевреја кулминирао је јануара 1942. године договором о „Коначном решењу“ и на њему су нацистичке вође донеле одлуку о активирању најефикаснијег начина масовног уништења људи. Споразум Рибентроп-Молотов потписали су Вјачеслав Молотов и Јоаким фон Рибентроп у Москви, министри спољних послова Немачке и Совјетског савеза, 23. августа 1939. Немачка је напала Пољску 1. септембра 1939. године и 3. септембра владе Велике Британије и Француске објављују рат Немачкој, па је обновљено непријатељство између великих светских сила. За разлику од Првог светског рата, овога пута Немци су брзо поразили Француску (22. јуна 1940), па су извели неуспешан ваздушни напад на Велику Британију, под командом генерала Хермана Геринга, у лето 1940. Хитлер одлучује да ипак изврши напад на СССР, јер је очекивао да напад на Стаљина неће бити велики проблем и да ће СССР брзо пасти, јер су у совјетским "чисткама" убијен велики број официра. Мусолини је у септембру 1940. дошао на тло северне Африке и напао Либију, па је британска војска напала италијанске положаје у Либији већ у децембру 1940. Сукоб у северној Африци се наставио због доласка "Пустињске лисице", Ервина Ромела, у фебруару 1941. године, али је након успешне офанзиве британског команданта Бернарда Монтогомерија из 1942. године и значајне победе код Ел Аламејна окончан. Италија капитулира 8. септембра 1943, после успешне инвазије на Сицилију. Економска немоћ Немачке у односу на САД и прејака Црвена армија која је брзо прешла у контаофанзиву брзо су сломиле Хитлера, који се убио 30. априла 1945. године, заједно са својом супругом.

Atomska bomba - Hiroshima

„Бомба је бачена“ → на јапанске градове Хирошиму и Нагасаки. Да ли ово морало да се деси?

Рат је дуже претерао због војног врха Јапана који је одбијао да се преда, па је председник САД-а био приморан да употреби атомске бомбе и оне су бачене 6. и 9. августа 1945. на јапанске градове Хирошиму и Нагасаки. Јапански цар Хирохито је у ратном проду Мисури потписао безусловну капитулацију и Други светски рат тиме је завршен.

Узроци Уреди

Узроци Другог светског рата леже у недовршеним процесима Првог светског рата, као и у превеликим територијалним апетитом Адолфа Хитлера. Хитлер је прво извршио анексију Аустрије (аншлус), па потом на основу Минхенског споразума припојио је и Судетску област Трећем рајху.

Италија и Јапан из Првог светског рата изашле су као победнице, иако су били незадобољни поделом ратног плена и били су доста ослабљени.

Жртве Уреди

Други светски рат остаће упамћен по одлуци да се активира најефикаснији начин масовног уништења људи коју су донеле нацистичке вође. Хитлер је највише мрзио Јевреје, Роме и Словене, па су они највише и страдали у Другом светском рату. У Пољској је страдало чак 3 милиона Јевреја; а у земљама западне Европе Хитлер је био знатно блажи у односу на остале окупиране пределе.